Doporučovaný denní příjem soli pro děti od čtyř do šesti let věku jsou tři gramy, od pěti do deseti let pět gramů a všech starších do šesti gramů. Čeští muži denně přijímají 14,5 gramu soli a ženy 10,4 gramu. To je podle člena výboru pediatrické společnosti profesora Jana Jandy trojnásobná spotřeba oproti doporučením Světové zdravotnické organizace (WHO).

Pokud rodiče sami hodně solí, nešetří se solí ani v dětské stravě. Sůl dodává jídlu chuť, dětem pak už méně osolené jídlo nechutná. Tělo si na sůl navykne a děti solení požadují. Navíc po slaném je žízeň, děti ji zahánějí sladkými nápoji. Vedle zvýšeného tlaku z přemíry soli tak jsou děti ohroženy i obezitou, řekl Janda.

Zvýšené hodnoty tlaku, tzv. prehypertenzi, má podle Jandy už řada náctiletých v Česku. Při nezměněném jídelníčku se mohou během pár let dopracovat k vysokému tlaku. Ten zvyšuje riziko mrtvice a infarktu, ale i řídnutí kostí, astmatu a v pozdějším věku i nádorů žaludku.

Pediatři se v ordinacích věnují osvětě, odborná společnost připravuje se Státním zdravotním ústavem (SZÚ) osvětové akce pro rodiče i děti. "My to děláme proto, že se prokázalo, že zvýšený příjem soli je spojen se zvýšeným tlakem. Asi polovina českých dospělých mužů a třetina dospělých žen má hypertenzi, které se také říká tichý zabiják," řekl Janda.

Důležité hlídat obsah soli
Rodiče sami podle profesora mohou ovlivnit příjem soli u dítěte jen ze zhruba 20 procent tím, že při vaření méně solí a na stůl nedávají slánku na dosolování. Asi 80 procent soli nosí v nákupech ze supermarketů a značné dávky jsou i v jídle z řetězců rychlého občerstvení.

"Pokud chtějí rodiče množství soli hlídat, znamená to při nákupu vybírat zboží a dívat se na etikety. WHO i EU nás tlačí do toho, aby na každém balení byl vedle obsahu kalorií a tuku i obsah soli," připomněl profesor. Akce na zvýšení povědomí o nebezpečí nadměrného solení by podle něj měly směřovat i na výrobce, ti prý ale většinou snižovat obsah soli nechtějí. Sůl konzervuje, zlepšuje chuť, a tak zvyšuje prodej.

Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu (SZÚ) doplnila, že pro školy se chystá interaktivní programy, kde si děti vyzkoušejí, jak zkusit nahradit sůl, a dozvědí se, jaké množství soli je doporučeno. "Ukazujeme jim třeba celoživotní spotřebu na čtyřech pytlích soli oproti doporučené, kterou tvoří jeden pytel, aby si to názorně představily," řekla. Děti dostanou i zdravé recepty, semafory jim označují vhodné a nevhodné potraviny.

Od září 2015 běží studie sledující obsah soli ve školních obědech. Z náhodně vybrané jídelny se odebere vzorek oběda, určí se množství soli a dalších látek. Projekt potrvá do konce roku 2016, pak bude vyhodnocen.

Zdroj: novinky.cz
Brokolicová pomazánka
4 min. dusíme brokolici, kapustu či jinou zeleninu na vodě se sojovou omáčkou. Na oleji orestujeme cibulku s lahůdkovým droždím. Vše rozmixujeme s česnekem, uzeným tofu, slunečnicemi, solčankou, citronem a bylinkami.

Ovocné smoothie pro silné kosti
Na sucho rozmixujeme sezam, mák, chia semínka. Smícháme s banány, pomerančem, pár švestkami a datlemi citron.šťávou. Přidáme, 1 PL zeleného ječmene, 1 čl kurkumy a ½ čl kayenského pepře. Doředíme sojovým mlékem, dochutíme vanilkou.

Ovocný řez
Uděláme těsto z 5 banánů, pohankové a kukuřičné kaše. Ochutíme rozinkami, stévií a karobem. Zahustíme ovesnou moukou a lněným semínkem. Rozetřeme na plech a upečeme ve vyhřáté troubě na 180 °C asi 30 minut. Náplň V mixeru rozmixujeme 8 banánů, broskvový kompot, 5 kukuřičných vanilkových pudinků, celý citron, pár kapek vanilky a stévie, 1 PL kurkumy a 3 dl slunečnic. Přidáme 2 dl vody a uvaříme do hustého krému, který nalijeme za tepla na karobový korpus. Nahoře posypeme kokosem.

Bezlepkový celozrnný chleba
3 dl mletého lněného semínka, 1 l vlažné vody a 1 kostka droždí, 3 dl pohankové mouky, 3 dl kukuřičné mouky, 2 dl sojové, ovesné či bezlep.mouky, 1 PL soli a kmínu, špetka vit. C, 1 dl chia semínek. Vše smícháme, prohněteme a ve vymazané formě necháme nakynout. Vložíme do trouby vyhřáté na 200 °C a pečeme 10 minut, pak snížíme na 170°C a pečeme dalších 20 minut.

Čočkové karbenátky
1 litr vařené čočky scedíme a ochutíme cibulkou restovanou na oleji a lahůdkovém droždí, sojovou omáčkou, solčankou, praženým mletým sezamem, saturejkou drceným kmínem a provensálským kořením. Vše zahustíme kukuřičnou, ovesnou či pohankovou moukou. Hmotu buď vložíme do vymazaného pekáče a pečeme 30´na 175°C nebo z ní formujeme karbenátky a pečeme na peroutkou vymazané pánvi.

Bezlepkové buchty
V 3/4 l teplé vody rozpustíme kostku kvasnic, přidáme 1 Pol.lž. cukru, 2 PL lecitinu, vit. C a necháme vykvasit. V misce smícháme mouky cca po 2 dl: kukuřičnou, pohankovou, lněnou, 1 dl škrobu příp. 2 PL chia semínek gumy na zpevnění tvaru. Osolíme a smícháme s vodou a droždím. Vypracujeme řidší těsto na buchty. Nechá-me ½ h vykynout. Pak je rozložíme na plech a nahoru roztíráme nádivku, nebo pokládáme ovocem a posypkou. Opět necháme ½ h nakynout. Pečem 30 min. na 175° C. Nádivku můžeme udělat např. - z dušených jablek s rozinkami a citron.šťávou, zahuštěnými kokosem a trochou ovesné mouky - nebo z meruňkové marmelády zahuštěné mletými vlašskými ořechy - či povidly s dušenými jablky a mletým mákem - nebo tofu ala tvarohovou nádivkou z 1 kostky bílého tofu, 1 l dušených jablek, 1 celého citronu, šálku ovesné mouky a 3 vanilk. kukuř. pudinků, 1 PL kurkumy, stévie na doslazení a pár kapek vanilky. Vše rozmixujeme, krátce povaříme a klademe na těsto. Zdravá posýpka: na rozložené zavařené či čerstvé ovoce sypeme posýpku z 1,5 dl vody, 2 vanilkových pudinků, stévie na oslazení a kokosu na dohuštění.

Makové kuličky
Rozmixujeme mák, lněné a chia semínka. Vmícháme je do šálku hustě uvařené kaše z jáhlů, miličky či pohanky. Osladíme domácí marmeládou, povidly či rozmixovanými švestkami a datlemi v trošce vody. Přidáme pár kapek vanilky a vytvoříme husté těsto na kuličky. V případě potřeby zahustíme karobem, mákem či sušenou instantní kaší. Do středu kuliček vkládáme mandli a po vykoulení je obalujeme v kokosu, karobu, sezamu či mletých ořeších. Souhrn: Strava na posilu kostí a kloubů je především rostlinná, zbavená živočišných produktů, bílého cukru a někdy i lepku. Stimulující vliv mají především zelené potraviny (řasa chlorella, zelený ječmen, divoké bylinky..), dále zdroje proti artritidě používejme přír.ATB – česnek, cibule, řeřicha, stévie, tymián, rozmarýn, kurkuma, kayen, zázvor,černý bez plody, lichořeřišnice, rakytník, kustovnice, citrusy… Jezme mák, sezam, zelenou listovou zeleninu, sušené švestky, fíky a ořechy. Pijme šalvěj, heřmánek, mátu či tymián a nezapomeňme na víru, naději, odvahu a vděčnost, jež posilují tvorbu léčivých hormonů pro aktivaci naší imunity.

GREENBAR - veganská jídelna na Tylově ulici v Kroměříži

vegan-food-selection-t.jpg
Tento týden od 25.-29.3.2019 bude z technických důvodů zavřeno. Děkujeme za pochopení.
Co je to žvýkání oleje a jak to funguje?

Terapie, která má svůj původ v Rusku, je nejefektivnější, pokud se používá slunečnicový za studena lisovaný bio olej. Olej se žvýká v puse a cumlá asi 10-20 minut. Olej se smíchá se slinami a pomalu se přemění na jakoby mléčnou tekutinu. Po žvýkání se musí opět vyplivnout, protože na sebe navázal jedovaté substance, které se shromáždily v ústech a krční oblasti. Toto žvýkání oleje funguje jako očišťující proces.

Příznaky pro žvýkání oleje jsou široké:
dýchací problémy: kašel, bronchitida, chřipka, angína, astma
zánět dutiny ústní a bolesti krku, zánět dásní, paradentóza, zánět mandlí
hlava: suché oči, pálivé oči, zánět očních spojivek
srdeční arytmie, trombóza, nepravidelná cirkulace
ekzém, neurodermitida, podráždění kůže, akné, psoriáza
problémy s trávením, bolesti žaludku, vředy
infekce močového ústrojí, nemoci způsobené plísněmi

Proč je použití tak širokosáhlé???
Neustálé žvýkání stimuluje brzlík (centrum imunity)
Slinné žlázy nefungují pouze jako trávicí orgány, ale také pomáhají vylučovat jedy (je zvýšená cirkulace krve)
Žvýkání stimuluje lymfatický systém, zvláště v oblasti hlavy, což závisí na pohybu svalů tváře, krku atd.
Žvýkání napomáhá otevření dutin a funguje to jako skvělá auto drenáž

Může se používat i jiný olej?

Ano, ale slunečnicový je nabitý fotony, což jsou malé částičky naplněné světelnou energií, a jsou uloženy v polynesaturovaných mastných kyselinách oleje.


Jak olej žvýkat:

2 nebo 3krát denně si dáš do pusy čajovou lžíci oleje. Za deset lépe však za 20 minut to vyplivni a vyčisti si zuby. Nikdy ten nepolykej.

Odkud se to všechno vzalo?

Mudr. Karach hovořil o této úžasné léčbě na konferenci celo ukrajinské unii onkologů. Hovořil o skvělém léčivém procesu pro lidské tělo za použití slunečnicového oleje. Výsledky této léčby vyvolaly údiv a pochyby, ale experimenty s olejovou terapií, kdy každý může vidět výsledek sám na sobě, přesvědčí každého osobně.
V našich ústech je nerovnováha mikrobů a bakterií, které by byly pro člověka prospěšné, a žvýkáním oleje se takto vyřeší mnohé nemoci lidského organismu. Podle doktora Karacha by člověk mohl žít jednou tolik, kdyby používal přirozené metody prevence a léčby.
Tato léčba léčí bolesti hlavy, bronchitidy, bolesti zubů, trombózy, ekzémy, vředy, střevní problémy, srdeční a ledvinová onemocnění, encefalitidy a ženské problémy. Znemožňuje růst nádorů. Léčí chronické nemoci krve, ochrnutí a nemoci nervů, nemoci žaludku, plic a jater a také nespavosti.
Proto doktor Karach říká, že je takto možné vyléčit mnohé nemoci, také ty, které jsou způsobeny jedovatými chemickými drogami.
Doktor Karach říká, že tato metoda působí na organismus i preventivně. To je zvlášť důležité pro nádorová a srdeční onemocnění. Doktor Karach dosvědčuje: „S touto olejovou terapií jsem vyléčil svůj chronický problém s krví, trpěl jsem jím 15 let. Během tří dnů mne to vyléčilo i akutní artrózu, kvůli které jsem musel ležet v posteli.

Když doktor Karach zkoumal vyžvýkaný olej pod mikroskopem, zjistil přítomnost tolika mikrobů a jedů, kterých se pacient zbavoval a s postupem léčby se obsah víc a víc snižoval.

Takže jelikož je nejlépe začít hned ráno po probuzení, před jídlem, proč nezačít už zítra ráno?

Další informace a odkazy ohledné této léčby (v angličtině) http://www.oilpulling.com
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one