Doporučovaný denní příjem soli pro děti od čtyř do šesti let věku jsou tři gramy, od pěti do deseti let pět gramů a všech starších do šesti gramů. Čeští muži denně přijímají 14,5 gramu soli a ženy 10,4 gramu. To je podle člena výboru pediatrické společnosti profesora Jana Jandy trojnásobná spotřeba oproti doporučením Světové zdravotnické organizace (WHO).

Pokud rodiče sami hodně solí, nešetří se solí ani v dětské stravě. Sůl dodává jídlu chuť, dětem pak už méně osolené jídlo nechutná. Tělo si na sůl navykne a děti solení požadují. Navíc po slaném je žízeň, děti ji zahánějí sladkými nápoji. Vedle zvýšeného tlaku z přemíry soli tak jsou děti ohroženy i obezitou, řekl Janda.

Zvýšené hodnoty tlaku, tzv. prehypertenzi, má podle Jandy už řada náctiletých v Česku. Při nezměněném jídelníčku se mohou během pár let dopracovat k vysokému tlaku. Ten zvyšuje riziko mrtvice a infarktu, ale i řídnutí kostí, astmatu a v pozdějším věku i nádorů žaludku.

Pediatři se v ordinacích věnují osvětě, odborná společnost připravuje se Státním zdravotním ústavem (SZÚ) osvětové akce pro rodiče i děti. "My to děláme proto, že se prokázalo, že zvýšený příjem soli je spojen se zvýšeným tlakem. Asi polovina českých dospělých mužů a třetina dospělých žen má hypertenzi, které se také říká tichý zabiják," řekl Janda.

Důležité hlídat obsah soli
Rodiče sami podle profesora mohou ovlivnit příjem soli u dítěte jen ze zhruba 20 procent tím, že při vaření méně solí a na stůl nedávají slánku na dosolování. Asi 80 procent soli nosí v nákupech ze supermarketů a značné dávky jsou i v jídle z řetězců rychlého občerstvení.

"Pokud chtějí rodiče množství soli hlídat, znamená to při nákupu vybírat zboží a dívat se na etikety. WHO i EU nás tlačí do toho, aby na každém balení byl vedle obsahu kalorií a tuku i obsah soli," připomněl profesor. Akce na zvýšení povědomí o nebezpečí nadměrného solení by podle něj měly směřovat i na výrobce, ti prý ale většinou snižovat obsah soli nechtějí. Sůl konzervuje, zlepšuje chuť, a tak zvyšuje prodej.

Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu (SZÚ) doplnila, že pro školy se chystá interaktivní programy, kde si děti vyzkoušejí, jak zkusit nahradit sůl, a dozvědí se, jaké množství soli je doporučeno. "Ukazujeme jim třeba celoživotní spotřebu na čtyřech pytlích soli oproti doporučené, kterou tvoří jeden pytel, aby si to názorně představily," řekla. Děti dostanou i zdravé recepty, semafory jim označují vhodné a nevhodné potraviny.

Od září 2015 běží studie sledující obsah soli ve školních obědech. Z náhodně vybrané jídelny se odebere vzorek oběda, určí se množství soli a dalších látek. Projekt potrvá do konce roku 2016, pak bude vyhodnocen.

Zdroj: novinky.cz
Brokolicová pomazánka
4 min. dusíme brokolici, kapustu či jinou zeleninu na vodě se sojovou omáčkou. Na oleji orestujeme cibulku s lahůdkovým droždím. Vše rozmixujeme s česnekem, uzeným tofu, slunečnicemi, solčankou, citronem a bylinkami.

Ovocné smoothie pro silné kosti
Na sucho rozmixujeme sezam, mák, chia semínka. Smícháme s banány, pomerančem, pár švestkami a datlemi citron.šťávou. Přidáme, 1 PL zeleného ječmene, 1 čl kurkumy a ½ čl kayenského pepře. Doředíme sojovým mlékem, dochutíme vanilkou.

Ovocný řez
Uděláme těsto z 5 banánů, pohankové a kukuřičné kaše. Ochutíme rozinkami, stévií a karobem. Zahustíme ovesnou moukou a lněným semínkem. Rozetřeme na plech a upečeme ve vyhřáté troubě na 180 °C asi 30 minut. Náplň V mixeru rozmixujeme 8 banánů, broskvový kompot, 5 kukuřičných vanilkových pudinků, celý citron, pár kapek vanilky a stévie, 1 PL kurkumy a 3 dl slunečnic. Přidáme 2 dl vody a uvaříme do hustého krému, který nalijeme za tepla na karobový korpus. Nahoře posypeme kokosem.

Bezlepkový celozrnný chleba
3 dl mletého lněného semínka, 1 l vlažné vody a 1 kostka droždí, 3 dl pohankové mouky, 3 dl kukuřičné mouky, 2 dl sojové, ovesné či bezlep.mouky, 1 PL soli a kmínu, špetka vit. C, 1 dl chia semínek. Vše smícháme, prohněteme a ve vymazané formě necháme nakynout. Vložíme do trouby vyhřáté na 200 °C a pečeme 10 minut, pak snížíme na 170°C a pečeme dalších 20 minut.

Čočkové karbenátky
1 litr vařené čočky scedíme a ochutíme cibulkou restovanou na oleji a lahůdkovém droždí, sojovou omáčkou, solčankou, praženým mletým sezamem, saturejkou drceným kmínem a provensálským kořením. Vše zahustíme kukuřičnou, ovesnou či pohankovou moukou. Hmotu buď vložíme do vymazaného pekáče a pečeme 30´na 175°C nebo z ní formujeme karbenátky a pečeme na peroutkou vymazané pánvi.

Bezlepkové buchty
V 3/4 l teplé vody rozpustíme kostku kvasnic, přidáme 1 Pol.lž. cukru, 2 PL lecitinu, vit. C a necháme vykvasit. V misce smícháme mouky cca po 2 dl: kukuřičnou, pohankovou, lněnou, 1 dl škrobu příp. 2 PL chia semínek gumy na zpevnění tvaru. Osolíme a smícháme s vodou a droždím. Vypracujeme řidší těsto na buchty. Nechá-me ½ h vykynout. Pak je rozložíme na plech a nahoru roztíráme nádivku, nebo pokládáme ovocem a posypkou. Opět necháme ½ h nakynout. Pečem 30 min. na 175° C. Nádivku můžeme udělat např. - z dušených jablek s rozinkami a citron.šťávou, zahuštěnými kokosem a trochou ovesné mouky - nebo z meruňkové marmelády zahuštěné mletými vlašskými ořechy - či povidly s dušenými jablky a mletým mákem - nebo tofu ala tvarohovou nádivkou z 1 kostky bílého tofu, 1 l dušených jablek, 1 celého citronu, šálku ovesné mouky a 3 vanilk. kukuř. pudinků, 1 PL kurkumy, stévie na doslazení a pár kapek vanilky. Vše rozmixujeme, krátce povaříme a klademe na těsto. Zdravá posýpka: na rozložené zavařené či čerstvé ovoce sypeme posýpku z 1,5 dl vody, 2 vanilkových pudinků, stévie na oslazení a kokosu na dohuštění.

Makové kuličky
Rozmixujeme mák, lněné a chia semínka. Vmícháme je do šálku hustě uvařené kaše z jáhlů, miličky či pohanky. Osladíme domácí marmeládou, povidly či rozmixovanými švestkami a datlemi v trošce vody. Přidáme pár kapek vanilky a vytvoříme husté těsto na kuličky. V případě potřeby zahustíme karobem, mákem či sušenou instantní kaší. Do středu kuliček vkládáme mandli a po vykoulení je obalujeme v kokosu, karobu, sezamu či mletých ořeších. Souhrn: Strava na posilu kostí a kloubů je především rostlinná, zbavená živočišných produktů, bílého cukru a někdy i lepku. Stimulující vliv mají především zelené potraviny (řasa chlorella, zelený ječmen, divoké bylinky..), dále zdroje proti artritidě používejme přír.ATB – česnek, cibule, řeřicha, stévie, tymián, rozmarýn, kurkuma, kayen, zázvor,černý bez plody, lichořeřišnice, rakytník, kustovnice, citrusy… Jezme mák, sezam, zelenou listovou zeleninu, sušené švestky, fíky a ořechy. Pijme šalvěj, heřmánek, mátu či tymián a nezapomeňme na víru, naději, odvahu a vděčnost, jež posilují tvorbu léčivých hormonů pro aktivaci naší imunity.

GREENBAR - veganská jídelna na Tylově ulici v Kroměříži

vegan-food-selection-t.jpg
Tento týden od 25.-29.3.2019 bude z technických důvodů zavřeno. Děkujeme za pochopení.

Borelióza, deprese, posílení nervů

Od bolesti pomáhá teplo při borelióze – horké koupele.
Výživná strava složená z ovoce, zeleniny, celozrných obilovin, ořechů a luštěnin. Vyhýbej se rafinovaným potravinám a potravinám typu „rychlé občerstvení“, masu, saturovaným (nasyceným) tukům. Zjisti, jestli nemáš alergii na některé jídlo a vyřaď ho. Nepoužívej kafein, cukr, tabák a alkohol.
Pravidelná a výživná jídla, pomalu kousat a nepřejídat se.
Důležité je mít stravu s komplexními uhlohydráty – nepoužívat bílou mouku, bílé těstoviny, bílou rýži atd. Jezení komplexních uhlohydrátů zvyšuje přijímané množství aminokyseliny tryptofanu. Toho pak zvyšuje množství serotoninu vyráběného mozkem, který zklidňuje a uvolňuje. Naopak jídlo s vysokým obsahem bílkovin podporuje tvorbu dopaminu a norepinephrinu, což zvyšuje pohotovost (ostražitost).
Zvyš příjem potravin bohatých na vlákninu.
Vyhýbej se povzbuzujícím a dráždivým potravinám.
Ber doplňky s vysokým účinkem: vitamin B komplex (50mg 2krát denně) – pangamin je dobrý přirozený zdroj komplexu vitaminů B, vit. C (500-1000mg 3krát denně) s bioflavonoidy, vit.E (400-800IU), lněný olej lisovaný za studena (2 pol. lž. denně), vápník a mořské řasy kvůli stopovým prvkům.
Sušené lahůdkové droždí (tebi), pšeničné klíčky (nebo olej z pšeničných klíčků) a lecitin jsou dobré na posílení nervů taky.
Důležitá je dostatečná hladina vitaminu B12 v těle (podává se v injekcích nebo orálně v tabletách).
Vit. A – nejlépe ve formě betakarotenu - v mrkvové šťávě a v syrovém žlutém a zeleném ovoci a zelenině.
Minerály: hořčík (200mg 2-3krát denně), zinek (30mg denně), jód.
Kyselina listová (5mg denně) – mnozí lidé s depresemi mají nedostatek kyseliny listové.
Niacinamide (2000 mg denně) - jeden druh vit.B3 a vit.B6 (20mg 2krát denně) pomáhájí snižovat depresi.
Gingko biloba posiluje mozek a paměť.
Některé potaviny mají tendenci blokovat tlusté střevo. To úzce souvisí s funkcí mozku – způsobuje psychické problémy. Jsou to: bílá mouka, cukr, vajíčka, maso, arašídy a mléčné výrobky.
Pravidelné cvičení venku. Dvakrát denně si udělej dechové cvičení (hluboké dýchání) venku.
Zvyš příjem vody. (pij asi 50ml vody/1 kg váhy těla denně)
Terapie s chladnou a studenou vodou posilují nervy.
Pozor! Některé léky způsobují deprese.
Pozor! Antidepresiva způsobují fyzickou i psychickou škodu na zdraví.
Kortikosteroidy, obzvláště steroidy, mohou způsobovat vážnou depresi.
Jdi včas do postele a měj pravidelný denní režim.
Vyvážený program - s dostatkem odpočinku i pohybu - úžasně pomáhá obnovovat tělo, pokud jde spolu s tím výživná strava.
Sluneční svit je dobrý proti depresi.
Neměj nadváhu.
DĚLEJ NĚCO AKTIVNÍHO! ZAPOMEŇ NA SEBE A NAJDI RADOST A ŠTĚSTÍ V CÍLENÉ AKTIVITĚ. DĚLEJ NĚCO UŽITEČNÉHO, CO POMŮŽE DRUHÝM. Může to být umývání nádobí nebo návštěva někoho nemocného.
Vyříkej všechno ze sebe ven. Možná zjistíš, že mnohé z tvých problémů nejsou skutečně moc velké.
Zaplakej si. Pláč uvolňuje napětí a obavy.
Respektuj druhé a buď k nim laskavý. Když budeš dělat druhé nešťastnými, budeš sám nešťastný. Když budeš k druhým laskavý, budeš se sám cítit lépe.

Povzbuzení: Pokud skrze odevzdání se a modlitbu jsi v Kristu, když přijdou zkoušky, Boží síla přijde s nimi. Dostaneš přesně to, co je nejlepší v tomto čase. Izaiáš 63:9
Pokud chceš mít široké chápání a šlechetné myšlenky a cíle, vyber si společnost, která posílí správné zásady. Nechť každá myšlenka a záměr každého skutku slouží k tomu, abys mohl mít budoucí život s večným štěstím, které přinese. Žalm 103:11
Byli jsme koupeni drahou krví Krista, toho Beránka bez poskvrny. Jaká cena za nás byla zaplacena! Nyní Tě Kristus zve, abys přišel a přijal spasení, které jen On může dát ve Tvém životě. On Tě může posílit, abys byl poslušný všemu, o co Tě žádá.
Dr. Anna G. Slepenčjuk doporučuje:
1. Dodržuj přísně 8 zákonů zdraví. (Výživa, cvičení, aplikace vody, slunce, střídmost, čerstvý vzduch, odpočinek a důvěra v Boha)
2. Dobrý odpočinek v noci je obzvláště důležitý. Měla bys spát 7 - 8h každou noc a taky několikrát přes den.
3. Nedívej se na televizi, nebuď dlouhé hodiny před počítačem a vyhni se jinému psychickému stresu.
4. Používej byliky:

Protizánětlivé byliny: (můžeš si vybrat 2-3 z následujících a použít 1 pol. lž. na 300 ml vroucí vody – zalít, nechat louhovat a pít): heřmánek, měsíček, oman pravý, puškvorec obecný, lékořice (2 čaj.lž.)
Zklidňující byliny: máta (1,5 pol. lž.), chmel (1 čaj. lž.), meduňka (1 pol. lž.), srdečník obecný (2 čaj. lž.) - ze 2 z těchto bylin udělej čaj v 300ml vroucí vody.
Můžeš si udělat každý den zvlášť protizánětlivý čaj a zklidňující čaj a pít je 3krát denně: 30 min před nebo 2h po jídle.
Neuroborelióza je velice vážná infekce mozku, která může mít vážné důsledky. Proto nemůžeme vyloučit používání antibiotik. Ohledně tohoto musí rozhodnout lékař.

S Boží pomocí máme používat všechny léčebné prostředky, které nám dává.
Nechť Vám Bůh požehná novými zkušenostmi s Ním!
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one