Doporučovaný denní příjem soli pro děti od čtyř do šesti let věku jsou tři gramy, od pěti do deseti let pět gramů a všech starších do šesti gramů. Čeští muži denně přijímají 14,5 gramu soli a ženy 10,4 gramu. To je podle člena výboru pediatrické společnosti profesora Jana Jandy trojnásobná spotřeba oproti doporučením Světové zdravotnické organizace (WHO).

Pokud rodiče sami hodně solí, nešetří se solí ani v dětské stravě. Sůl dodává jídlu chuť, dětem pak už méně osolené jídlo nechutná. Tělo si na sůl navykne a děti solení požadují. Navíc po slaném je žízeň, děti ji zahánějí sladkými nápoji. Vedle zvýšeného tlaku z přemíry soli tak jsou děti ohroženy i obezitou, řekl Janda.

Zvýšené hodnoty tlaku, tzv. prehypertenzi, má podle Jandy už řada náctiletých v Česku. Při nezměněném jídelníčku se mohou během pár let dopracovat k vysokému tlaku. Ten zvyšuje riziko mrtvice a infarktu, ale i řídnutí kostí, astmatu a v pozdějším věku i nádorů žaludku.

Pediatři se v ordinacích věnují osvětě, odborná společnost připravuje se Státním zdravotním ústavem (SZÚ) osvětové akce pro rodiče i děti. "My to děláme proto, že se prokázalo, že zvýšený příjem soli je spojen se zvýšeným tlakem. Asi polovina českých dospělých mužů a třetina dospělých žen má hypertenzi, které se také říká tichý zabiják," řekl Janda.

Důležité hlídat obsah soli
Rodiče sami podle profesora mohou ovlivnit příjem soli u dítěte jen ze zhruba 20 procent tím, že při vaření méně solí a na stůl nedávají slánku na dosolování. Asi 80 procent soli nosí v nákupech ze supermarketů a značné dávky jsou i v jídle z řetězců rychlého občerstvení.

"Pokud chtějí rodiče množství soli hlídat, znamená to při nákupu vybírat zboží a dívat se na etikety. WHO i EU nás tlačí do toho, aby na každém balení byl vedle obsahu kalorií a tuku i obsah soli," připomněl profesor. Akce na zvýšení povědomí o nebezpečí nadměrného solení by podle něj měly směřovat i na výrobce, ti prý ale většinou snižovat obsah soli nechtějí. Sůl konzervuje, zlepšuje chuť, a tak zvyšuje prodej.

Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu (SZÚ) doplnila, že pro školy se chystá interaktivní programy, kde si děti vyzkoušejí, jak zkusit nahradit sůl, a dozvědí se, jaké množství soli je doporučeno. "Ukazujeme jim třeba celoživotní spotřebu na čtyřech pytlích soli oproti doporučené, kterou tvoří jeden pytel, aby si to názorně představily," řekla. Děti dostanou i zdravé recepty, semafory jim označují vhodné a nevhodné potraviny.

Od září 2015 běží studie sledující obsah soli ve školních obědech. Z náhodně vybrané jídelny se odebere vzorek oběda, určí se množství soli a dalších látek. Projekt potrvá do konce roku 2016, pak bude vyhodnocen.

Zdroj: novinky.cz
Brokolicová pomazánka
4 min. dusíme brokolici, kapustu či jinou zeleninu na vodě se sojovou omáčkou. Na oleji orestujeme cibulku s lahůdkovým droždím. Vše rozmixujeme s česnekem, uzeným tofu, slunečnicemi, solčankou, citronem a bylinkami.

Ovocné smoothie pro silné kosti
Na sucho rozmixujeme sezam, mák, chia semínka. Smícháme s banány, pomerančem, pár švestkami a datlemi citron.šťávou. Přidáme, 1 PL zeleného ječmene, 1 čl kurkumy a ½ čl kayenského pepře. Doředíme sojovým mlékem, dochutíme vanilkou.

Ovocný řez
Uděláme těsto z 5 banánů, pohankové a kukuřičné kaše. Ochutíme rozinkami, stévií a karobem. Zahustíme ovesnou moukou a lněným semínkem. Rozetřeme na plech a upečeme ve vyhřáté troubě na 180 °C asi 30 minut. Náplň V mixeru rozmixujeme 8 banánů, broskvový kompot, 5 kukuřičných vanilkových pudinků, celý citron, pár kapek vanilky a stévie, 1 PL kurkumy a 3 dl slunečnic. Přidáme 2 dl vody a uvaříme do hustého krému, který nalijeme za tepla na karobový korpus. Nahoře posypeme kokosem.

Bezlepkový celozrnný chleba
3 dl mletého lněného semínka, 1 l vlažné vody a 1 kostka droždí, 3 dl pohankové mouky, 3 dl kukuřičné mouky, 2 dl sojové, ovesné či bezlep.mouky, 1 PL soli a kmínu, špetka vit. C, 1 dl chia semínek. Vše smícháme, prohněteme a ve vymazané formě necháme nakynout. Vložíme do trouby vyhřáté na 200 °C a pečeme 10 minut, pak snížíme na 170°C a pečeme dalších 20 minut.

Čočkové karbenátky
1 litr vařené čočky scedíme a ochutíme cibulkou restovanou na oleji a lahůdkovém droždí, sojovou omáčkou, solčankou, praženým mletým sezamem, saturejkou drceným kmínem a provensálským kořením. Vše zahustíme kukuřičnou, ovesnou či pohankovou moukou. Hmotu buď vložíme do vymazaného pekáče a pečeme 30´na 175°C nebo z ní formujeme karbenátky a pečeme na peroutkou vymazané pánvi.

Bezlepkové buchty
V 3/4 l teplé vody rozpustíme kostku kvasnic, přidáme 1 Pol.lž. cukru, 2 PL lecitinu, vit. C a necháme vykvasit. V misce smícháme mouky cca po 2 dl: kukuřičnou, pohankovou, lněnou, 1 dl škrobu příp. 2 PL chia semínek gumy na zpevnění tvaru. Osolíme a smícháme s vodou a droždím. Vypracujeme řidší těsto na buchty. Nechá-me ½ h vykynout. Pak je rozložíme na plech a nahoru roztíráme nádivku, nebo pokládáme ovocem a posypkou. Opět necháme ½ h nakynout. Pečem 30 min. na 175° C. Nádivku můžeme udělat např. - z dušených jablek s rozinkami a citron.šťávou, zahuštěnými kokosem a trochou ovesné mouky - nebo z meruňkové marmelády zahuštěné mletými vlašskými ořechy - či povidly s dušenými jablky a mletým mákem - nebo tofu ala tvarohovou nádivkou z 1 kostky bílého tofu, 1 l dušených jablek, 1 celého citronu, šálku ovesné mouky a 3 vanilk. kukuř. pudinků, 1 PL kurkumy, stévie na doslazení a pár kapek vanilky. Vše rozmixujeme, krátce povaříme a klademe na těsto. Zdravá posýpka: na rozložené zavařené či čerstvé ovoce sypeme posýpku z 1,5 dl vody, 2 vanilkových pudinků, stévie na oslazení a kokosu na dohuštění.

Makové kuličky
Rozmixujeme mák, lněné a chia semínka. Vmícháme je do šálku hustě uvařené kaše z jáhlů, miličky či pohanky. Osladíme domácí marmeládou, povidly či rozmixovanými švestkami a datlemi v trošce vody. Přidáme pár kapek vanilky a vytvoříme husté těsto na kuličky. V případě potřeby zahustíme karobem, mákem či sušenou instantní kaší. Do středu kuliček vkládáme mandli a po vykoulení je obalujeme v kokosu, karobu, sezamu či mletých ořeších. Souhrn: Strava na posilu kostí a kloubů je především rostlinná, zbavená živočišných produktů, bílého cukru a někdy i lepku. Stimulující vliv mají především zelené potraviny (řasa chlorella, zelený ječmen, divoké bylinky..), dále zdroje proti artritidě používejme přír.ATB – česnek, cibule, řeřicha, stévie, tymián, rozmarýn, kurkuma, kayen, zázvor,černý bez plody, lichořeřišnice, rakytník, kustovnice, citrusy… Jezme mák, sezam, zelenou listovou zeleninu, sušené švestky, fíky a ořechy. Pijme šalvěj, heřmánek, mátu či tymián a nezapomeňme na víru, naději, odvahu a vděčnost, jež posilují tvorbu léčivých hormonů pro aktivaci naší imunity.

GREENBAR - veganská jídelna na Tylově ulici v Kroměříži

vegan-food-selection-t.jpg
Jídelníček 42. Týden od 14.10.-18.10.2019
Ta panna se jmenovala Marie. Když k ní přišel anděl, řekl: „Zdravím tě,
milostí obdařená, Hospodin s tebou!“ Ta slova ji rozrušila. Co to bylo za
pozdrav? přemýšlela. Anděl jí ale řekl: „Neboj se, Marie, vždyť jsi nalezla
milost u Boha! Hle, počneš, porodíš syna a dáš mu jméno Ježíš. Bude
veliký, bude nazýván Synem Nejvyššího a Hospodin, náš Bůh, mu dá trůn
jeho otce Davida. Bude navěky kralovat nad domem Jákobovým a jeho
kralování bude bez konce.“ Lukáš (1, 27-33)
Pondělí: Polévka rajská, BL
1) Žampionová omáčka, brambor, řepový karbanátek, BL
2) Kung-pao s rýží natural, BL
Úterý: Polévka květáková s jáhlami, BL
1) Kari pohankoto s tofu a zeleninou, BL
2) Svíčková omáčka, knedlík, cizrnový plátek
Středa: Polévka zeleninová nudlová, BL
1) Čočkovec s bramborem a zelím, BL
2) Křenová omáčka, brambor, cuketový karbanátek, BL
3) Dezert - Mrkvánky s povidly, BC, BL
Čtvrtek: Polévka čočková, BL
1) Květák na mozeček s pečeným bramborem, BL
2) Cizrna na paprice s pórkem, rýže natural, BL
Pátek: Polévka kulajda s koprem, BL
1) Zeleninový guláš se sójovým masem, pohanka, BL
2) Mexická quinoa z jedné pánve, BL
3) Ovesná placičky s ořechovou a švestkovou polevou
Každý den 4 druhy čerstvých salátů a čerstvé šťávy z mrkve, řepy a ječmene
Ovocný salát – ve středu a v pátek !!!
Standardní menu – polévka, hlavní jídlo, salát – 95,- Kč
Maxi menu – polévka, hlavní jídlo, salát – 115,- Kč
BL = bezlepkové jídlo, BC = jídlo bez cukru
Informace o alergenech v pokrmech dostanete na vyžádání u obsluhy
Jídelníček naleznete na https://greenbar.717.cz/ na FB Greenbar-Kroměříž , www.menicka.cz

Greenbar Kroměříž

11.12.2016 21:26:34
cahlovi
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one