Srdečně vás zveme! Již tuto sobotu
Srdečně vás zveme! Již tuto sobotu
Od zítřka 4.9. bude v Greenbaru opet otevřeno. Těšíme se na vás


Chceme vás upozornit na změnu otevírací doby. Každý den jen do 14.30

Chceme vás pozvat na Kurz zdravého vaření, který proběhne 10-13. října v 16 hodin. V případě zájmu prosím potvrďte svou účast.

Každé úterý v 16 hodin v Greenbaru otevíráme společně Bibli. Srdečně vás zveme!



Nově nás najdete i na facebooku - Greenbar Kroměříž
Doporučovaný denní příjem soli pro děti od čtyř do šesti let věku jsou tři gramy, od pěti do deseti let pět gramů a všech starších do šesti gramů. Čeští muži denně přijímají 14,5 gramu soli a ženy 10,4 gramu. To je podle člena výboru pediatrické společnosti profesora Jana Jandy trojnásobná spotřeba oproti doporučením Světové zdravotnické organizace (WHO).

Pokud rodiče sami hodně solí, nešetří se solí ani v dětské stravě. Sůl dodává jídlu chuť, dětem pak už méně osolené jídlo nechutná. Tělo si na sůl navykne a děti solení požadují. Navíc po slaném je žízeň, děti ji zahánějí sladkými nápoji. Vedle zvýšeného tlaku z přemíry soli tak jsou děti ohroženy i obezitou, řekl Janda.

Zvýšené hodnoty tlaku, tzv. prehypertenzi, má podle Jandy už řada náctiletých v Česku. Při nezměněném jídelníčku se mohou během pár let dopracovat k vysokému tlaku. Ten zvyšuje riziko mrtvice a infarktu, ale i řídnutí kostí, astmatu a v pozdějším věku i nádorů žaludku.

Pediatři se v ordinacích věnují osvětě, odborná společnost připravuje se Státním zdravotním ústavem (SZÚ) osvětové akce pro rodiče i děti. "My to děláme proto, že se prokázalo, že zvýšený příjem soli je spojen se zvýšeným tlakem. Asi polovina českých dospělých mužů a třetina dospělých žen má hypertenzi, které se také říká tichý zabiják," řekl Janda.

Důležité hlídat obsah soli
Rodiče sami podle profesora mohou ovlivnit příjem soli u dítěte jen ze zhruba 20 procent tím, že při vaření méně solí a na stůl nedávají slánku na dosolování. Asi 80 procent soli nosí v nákupech ze supermarketů a značné dávky jsou i v jídle z řetězců rychlého občerstvení.

"Pokud chtějí rodiče množství soli hlídat, znamená to při nákupu vybírat zboží a dívat se na etikety. WHO i EU nás tlačí do toho, aby na každém balení byl vedle obsahu kalorií a tuku i obsah soli," připomněl profesor. Akce na zvýšení povědomí o nebezpečí nadměrného solení by podle něj měly směřovat i na výrobce, ti prý ale většinou snižovat obsah soli nechtějí. Sůl konzervuje, zlepšuje chuť, a tak zvyšuje prodej.

Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu (SZÚ) doplnila, že pro školy se chystá interaktivní programy, kde si děti vyzkoušejí, jak zkusit nahradit sůl, a dozvědí se, jaké množství soli je doporučeno. "Ukazujeme jim třeba celoživotní spotřebu na čtyřech pytlích soli oproti doporučené, kterou tvoří jeden pytel, aby si to názorně představily," řekla. Děti dostanou i zdravé recepty, semafory jim označují vhodné a nevhodné potraviny.

Od září 2015 běží studie sledující obsah soli ve školních obědech. Z náhodně vybrané jídelny se odebere vzorek oběda, určí se množství soli a dalších látek. Projekt potrvá do konce roku 2016, pak bude vyhodnocen.

Zdroj: novinky.cz
Pití citrónové vody po ránu posiluje imunitu a obranyschopnost těla
Citróny obsahují spoustu vitamínů, mimo jiné také vitamín C, který je vhodný doplňovat zejména v období chřipkové sezóny. Mimo jiné malé žluté plody obsahují i všechny důležité vitamíny skupiny B, vápník, železo, draslík, hořčík či vlákninu. Důvodů, proč citrónovou vodou začínat každé ráno, je ale daleko víc.
Největší hodnotný podíl zabírá vitamín C, který je hlavním prvkem zlepšujícím imunitu lidského organismu. Ten je vhodný potravinami doplňovat zejména v období chřipkové sezóny.

Citrón při stresu
Hladina vitamínu C v lidském těle závisí mimo jiné na tom, zda je člověk ve stresu, nebo má jinak oslabený imunitní systém. Pití citrónové vody se doporučuje zejména při velké psychické a fyzické zátěži.

Vitamín C obsažený v tomto ovoci také podporuje produkci kolagenu v pleti, čímž udržuje pleť mladistvou a zářivou. Obsahuje antioxidanty, které chrání pokožku před zhoubným vlivem volných radikálů, UV zářením, nečistotami a toxiny.

Pozor na sklovinu
Pokud se rozhodnete do svého ranního rituálu zařadit pití šťávy z čerstvě vymačkaného citrónu, nikdy nevynechejte vodu. Citrónová šťáva sama o sobě totiž může naleptávat sklovinu zubů, proto ji vždy řeďte s vodou (nejlépe vlažnou) a ústa následně vypláchněte vodou.

Citrónová voda pomáhá ke správné funkci střev, urychluje trávení a také odchod odpadních látek z těla. Je skvělou prevencí proti zácpě či průjmu, má protizánětlivé účinky a vyrovnává pH v těle. Snižuje také nezdravou hladinu cholesterolu v krvi.

Pozitivní vliv na vnitřní orgány
Látky obsažené v citrónu se vstřebávají do krve a putují do jater, kde podporují jejich funkci a produkci enzymů.

Citrón je také zdrojem draslíku, který je nezbytný pro dobrou funkci nervové soustavy a udržování normálního krevního tlaku.

Krom toho mají látky obsažené v citrónu účinky antibakteriální a protirakovinné.

Zdroj: novinky.cz

GREENBAR - veganská jídelna na Ztracené ulici v Kroměříži

51cc29e1892380cadcbf0600.jpg
Týden od 16.-20. 10. 2017
Verš týdne: A však duše má rozvažujíc trápení svá a pláč svůj, pelynek a žluč. Rozvažujíc to ustavičně, ponižuje se ve mně. A přivodě sobě to ku paměti, (naději mám), Že veliké jest milosrdenství Hospodinovo, když jsme do konce nevyhynuli. Nepřestávajíť zajisté slitování jeho,Ale nová jsou každého jitra; převeliká jest pravda tvá. Díl můj jest Hospodin, říká duše má; protož naději mám v něm. Dobrý jest Hospodin těm, jenž očekávají na něj, duši té, kteráž ho hledá.“ Pláč Jeremiášův 3,19-25

PONDĚLÍ

Polévka: kvasnicová BL

Znojemská so sójovým masem, rýže BL

Těstovinový salát, brokolicová poleva

Salát: ředkvičkový

ÚTERÝ
Polévka: dýňová BL

Brambory pečené s hokaidem a tofu BL

Rýže čína s fazolemi BL

Salát: řepa s kyselým zelím

STŘEDA

Polévka: cizrnová BL

Bramborový salát BL, řepový karbanátek

Pohankové rizoto, žampionová omáčka BL

Salát: celerový s mrkví

ČTVRTEK

Polévka: kyselice BL

Plněné papriky, rýže BL

Šišky s mákem

Salát: řepa s křenem, ovocný

PÁTEK

Polévka: nudličková BL

Hlívový guláš, pohanka nebo špaldová placka BL

Jáhly s brokolicí a tofu, slun.papriková poleva

Salát: fazolkový s cibulí

NABÍDKA HOTOVÝCH JÍDEL: denně od 11:30 do 14.30.
CENA STANDARTNÍHO MENU : 89,- Kč, dětské menu 74,-Kč
BL – bezlepkové jídlo
BC – jídlo bez cukru




www.greenbar.717.cz
Paul. C Bragg, M.D., Ph.D.
Přírodní lidé vstávají za svítání a první ranní hodiny každého dne tráví fyzickou činností. Asi tak kolem poledne jedí své největší jídlo; potom okamžitě uléhají a odpočívají, ať už si jen lehce zdřímnou, nebo opravdu usnou. (Stejně to dělají i miminka a malé děti v současné době). Asi tak za hodinu se probouzejí osvěženi, připraveni na druhou polovinu dne. Potom jsou zase činorodí až do soumraku a spát chodí se západem slunce: Tak je přírodní člověk 12 hodin ve stavu bdělém a 15 hodin tráví spánkem.

Moderní, civilizovaný člověk vstane a celý dlouhý den je pod vysokým tlakem. Jeho den je plný stresů, napětí, starostí a trápení. Každodenní „schrupnutí si“ či „siesta“ - to je něco, co nemá v jeho denním programu místo. Aby to vydžel, celý den se láduje povzbuzujícími prostředky – kávou, čajem, alkoholem, cigaretami, nadbytečným množstvím cukru, sladkostmi, zmrzlinami – vším, co udrží jeho tělo ve „sladěné harmonii“.

Žije v moderní době a vnoci ho udržují vzhůru zářivá světla. Všechny jeho zábavy a povyražení začínají v noci. Noční kluby rozsvěcují svá světla, kina ho lákají na vzrušující příběhy, televize, rádio, večírky: Vše je zdánlivě přizpůsobeno tomu, aby ho to povzbudilo. Místo toho, aby šel spát, stále se někam řítí v honbě za iluzí nazvanou „štěstí“.

Když se cítí unavený a ospalý, může si vzít tabletu, která ho udrží vzhůru, nebo může vypít šálek silné kávy, nebo sklenku jedovatého alkoholu. Neustále napíná svůj nervový systém – dělá všechno, co má katastrofické účinky na srdce!

Moderní člověk má nervy rozdrásané a zdecimované tak, že když chce konečně jít spát, často už nemůže ani usnout. Výsledkem potom je, že veřejnost polyká tuny prášků na spaní a utišujících léků, kterými se pokouší klidnit svůj rozrušený nervový systém.

Moderní člvoěk chodí ve své kleci pořád dokola a nemůže najít dvířka úniku! Jaký div, že navíc k nárustu srdečních chorob máme v ústavech pro duševně nemocné víc lidí, než tomu kdy v historii bylo? Tyto ústavy jsou nyní tak přeplněné, že představují jeden z největších problémů dneška.

Nemůžete mít nikdy silné srdce, klidnou mysl a zdravý nervový systém, jestliže si nedopřejete dostatek dobrého, klidného a posilujícího spánku.
Spánek je první nezbytnost při budování a udržování silného a vitálního organismu.

Spánek je ještě důležitější než jídlo! Člověk může být bez jídla několik dní, dokonce vydrží i mnoho týdnů, když je to třeba a nic vážného se mu nestane, jestliže před hladověním byl dobře živen a jestliže po skončení hladovky zase dodá tělu správnou výživu; ale nikdo nemůže „hladovět“ po spánku víc než pár dní, protože mu jinak hrozí vážné zdravotní problémy.

Člověk může sotva vydržet celý týden bez sebemenšího spánku. V dávných dobách byli v Anglii zločinci odsouzení na smrt „popravováni“ tím, že jim byl odpírán spánek; stejný způsob znali v Číně. Vynucená nespavost se ve skutečnosti používala v Číně jako způsob mučení – a je daleko větším postrachem než ostatní metody. Lidé, vystaveni této tvrdé a hrůzostrašné zkoušce, vždycky umírají, protože se vlastně zblázní … Tyto důkazy až příliš dobře dokreslují nevyhnutelnou nutnost spánku!

Kolik spánku potřebujeme? Těžko můžeme stanovit jednotné pravidlo, protože potřeba spánku se u jednotlivců liší. Nepochybně většina lidí potřebuje asi 7-8 hodin spánku denně, někdo víc, obzvláště ženy a děti, které v mnohým případech potřebují 9-10 hodin spánku denně, někdy třeba i víc. Řekl bych, že obecně platí, že 8 hodin spánku denně je nezbytně nutná délka, chceme-li mít silné srdce; a nejméně 1 až 2 hodiny tohtoo spánku bychom si měli dopřát před půlnocí. Jedna hodinu spánku před půlnocí vydá za 3 hodiny spánku po půlnoci.

Měli bychom spát v místnosti s křížovým větráním. Když to dovolí počasí, měli bychom spát co nejméně oblečení a používat oddělné oblečení na noc, které nás nikde neškrtí. Měli bychom spát bez polštáře, ale jestli ho potřebujete, vezměte si měkký malý polštářek, abyste neměli hlavu moc vysoko. Jinak totiž musí srdce vypumpovávat krev příliš vysoko a ještě působit proti zemské přitažlivosti.

Chcete – li si dopřát posilující spánek, musíte získat vládu nad svým líným tělem, které chce často usnout postaru. Spánek ve skroucené poloze na příliš měkké matraci, nebo spaní takovým způsobem, že si blokujete proudění krve – to není posilující spánek.

Měli byste spát na pevné matraci, nebo – pokud máte příliš měkkou, si pod ni dát prkno. Tím umožníte svalům, aby se přirozeně protáhly, a taky uvolníte tlak na vnitřní orgány.

Když cestuji po světě se svými přednáškami, často si dávám matraci na zem, protože je tak mnohem pevnější. Zdá se, že některé špičkové světové proslulé hotely raději investují peníze do okázalých vstupních hal, než by je daly na pořízení pevných matrací. Ale i v mnohých domácnostech, které jsem měl možnost navštívit, jsem často objevil proležené, staré matrace, ale nové auto v garáži.

Ve svém domově jsem si dal udělat spací plochu. Je to jenom kus plochého prna se 4 nohama na bobří kožešině a přes to je položená pevná matrace. Možná vám bude několik nocí trvat, než si zvyknete, že vás všechno tlačí – ale vaše tělo vám bude vděčné.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one