Srdečně vás zveme! Již tuto sobotu
Srdečně vás zveme! Již tuto sobotu
Od zítřka 4.9. bude v Greenbaru opet otevřeno. Těšíme se na vás


Chceme vás upozornit na změnu otevírací doby. Každý den jen do 14.30

Chceme vás pozvat na Kurz zdravého vaření, který proběhne 10-13. října v 16 hodin. V případě zájmu prosím potvrďte svou účast.

Každé úterý v 16 hodin v Greenbaru otevíráme společně Bibli. Srdečně vás zveme!



Nově nás najdete i na facebooku - Greenbar Kroměříž
Doporučovaný denní příjem soli pro děti od čtyř do šesti let věku jsou tři gramy, od pěti do deseti let pět gramů a všech starších do šesti gramů. Čeští muži denně přijímají 14,5 gramu soli a ženy 10,4 gramu. To je podle člena výboru pediatrické společnosti profesora Jana Jandy trojnásobná spotřeba oproti doporučením Světové zdravotnické organizace (WHO).

Pokud rodiče sami hodně solí, nešetří se solí ani v dětské stravě. Sůl dodává jídlu chuť, dětem pak už méně osolené jídlo nechutná. Tělo si na sůl navykne a děti solení požadují. Navíc po slaném je žízeň, děti ji zahánějí sladkými nápoji. Vedle zvýšeného tlaku z přemíry soli tak jsou děti ohroženy i obezitou, řekl Janda.

Zvýšené hodnoty tlaku, tzv. prehypertenzi, má podle Jandy už řada náctiletých v Česku. Při nezměněném jídelníčku se mohou během pár let dopracovat k vysokému tlaku. Ten zvyšuje riziko mrtvice a infarktu, ale i řídnutí kostí, astmatu a v pozdějším věku i nádorů žaludku.

Pediatři se v ordinacích věnují osvětě, odborná společnost připravuje se Státním zdravotním ústavem (SZÚ) osvětové akce pro rodiče i děti. "My to děláme proto, že se prokázalo, že zvýšený příjem soli je spojen se zvýšeným tlakem. Asi polovina českých dospělých mužů a třetina dospělých žen má hypertenzi, které se také říká tichý zabiják," řekl Janda.

Důležité hlídat obsah soli
Rodiče sami podle profesora mohou ovlivnit příjem soli u dítěte jen ze zhruba 20 procent tím, že při vaření méně solí a na stůl nedávají slánku na dosolování. Asi 80 procent soli nosí v nákupech ze supermarketů a značné dávky jsou i v jídle z řetězců rychlého občerstvení.

"Pokud chtějí rodiče množství soli hlídat, znamená to při nákupu vybírat zboží a dívat se na etikety. WHO i EU nás tlačí do toho, aby na každém balení byl vedle obsahu kalorií a tuku i obsah soli," připomněl profesor. Akce na zvýšení povědomí o nebezpečí nadměrného solení by podle něj měly směřovat i na výrobce, ti prý ale většinou snižovat obsah soli nechtějí. Sůl konzervuje, zlepšuje chuť, a tak zvyšuje prodej.

Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu (SZÚ) doplnila, že pro školy se chystá interaktivní programy, kde si děti vyzkoušejí, jak zkusit nahradit sůl, a dozvědí se, jaké množství soli je doporučeno. "Ukazujeme jim třeba celoživotní spotřebu na čtyřech pytlích soli oproti doporučené, kterou tvoří jeden pytel, aby si to názorně představily," řekla. Děti dostanou i zdravé recepty, semafory jim označují vhodné a nevhodné potraviny.

Od září 2015 běží studie sledující obsah soli ve školních obědech. Z náhodně vybrané jídelny se odebere vzorek oběda, určí se množství soli a dalších látek. Projekt potrvá do konce roku 2016, pak bude vyhodnocen.

Zdroj: novinky.cz
Pití citrónové vody po ránu posiluje imunitu a obranyschopnost těla
Citróny obsahují spoustu vitamínů, mimo jiné také vitamín C, který je vhodný doplňovat zejména v období chřipkové sezóny. Mimo jiné malé žluté plody obsahují i všechny důležité vitamíny skupiny B, vápník, železo, draslík, hořčík či vlákninu. Důvodů, proč citrónovou vodou začínat každé ráno, je ale daleko víc.
Největší hodnotný podíl zabírá vitamín C, který je hlavním prvkem zlepšujícím imunitu lidského organismu. Ten je vhodný potravinami doplňovat zejména v období chřipkové sezóny.

Citrón při stresu
Hladina vitamínu C v lidském těle závisí mimo jiné na tom, zda je člověk ve stresu, nebo má jinak oslabený imunitní systém. Pití citrónové vody se doporučuje zejména při velké psychické a fyzické zátěži.

Vitamín C obsažený v tomto ovoci také podporuje produkci kolagenu v pleti, čímž udržuje pleť mladistvou a zářivou. Obsahuje antioxidanty, které chrání pokožku před zhoubným vlivem volných radikálů, UV zářením, nečistotami a toxiny.

Pozor na sklovinu
Pokud se rozhodnete do svého ranního rituálu zařadit pití šťávy z čerstvě vymačkaného citrónu, nikdy nevynechejte vodu. Citrónová šťáva sama o sobě totiž může naleptávat sklovinu zubů, proto ji vždy řeďte s vodou (nejlépe vlažnou) a ústa následně vypláchněte vodou.

Citrónová voda pomáhá ke správné funkci střev, urychluje trávení a také odchod odpadních látek z těla. Je skvělou prevencí proti zácpě či průjmu, má protizánětlivé účinky a vyrovnává pH v těle. Snižuje také nezdravou hladinu cholesterolu v krvi.

Pozitivní vliv na vnitřní orgány
Látky obsažené v citrónu se vstřebávají do krve a putují do jater, kde podporují jejich funkci a produkci enzymů.

Citrón je také zdrojem draslíku, který je nezbytný pro dobrou funkci nervové soustavy a udržování normálního krevního tlaku.

Krom toho mají látky obsažené v citrónu účinky antibakteriální a protirakovinné.

Zdroj: novinky.cz

GREENBAR - veganská jídelna na Ztracené ulici v Kroměříži

51cc29e1892380cadcbf0600.jpg
Týden od 16.-20. 10. 2017
Verš týdne: A však duše má rozvažujíc trápení svá a pláč svůj, pelynek a žluč. Rozvažujíc to ustavičně, ponižuje se ve mně. A přivodě sobě to ku paměti, (naději mám), Že veliké jest milosrdenství Hospodinovo, když jsme do konce nevyhynuli. Nepřestávajíť zajisté slitování jeho,Ale nová jsou každého jitra; převeliká jest pravda tvá. Díl můj jest Hospodin, říká duše má; protož naději mám v něm. Dobrý jest Hospodin těm, jenž očekávají na něj, duši té, kteráž ho hledá.“ Pláč Jeremiášův 3,19-25

PONDĚLÍ

Polévka: kvasnicová BL

Znojemská so sójovým masem, rýže BL

Těstovinový salát, brokolicová poleva

Salát: ředkvičkový

ÚTERÝ
Polévka: dýňová BL

Brambory pečené s hokaidem a tofu BL

Rýže čína s fazolemi BL

Salát: řepa s kyselým zelím

STŘEDA

Polévka: cizrnová BL

Bramborový salát BL, řepový karbanátek

Pohankové rizoto, žampionová omáčka BL

Salát: celerový s mrkví

ČTVRTEK

Polévka: kyselice BL

Plněné papriky, rýže BL

Šišky s mákem

Salát: řepa s křenem, ovocný

PÁTEK

Polévka: nudličková BL

Hlívový guláš, pohanka nebo špaldová placka BL

Jáhly s brokolicí a tofu, slun.papriková poleva

Salát: fazolkový s cibulí

NABÍDKA HOTOVÝCH JÍDEL: denně od 11:30 do 14.30.
CENA STANDARTNÍHO MENU : 89,- Kč, dětské menu 74,-Kč
BL – bezlepkové jídlo
BC – jídlo bez cukru




www.greenbar.717.cz

Dvě vydatná jídla denně jsou pro diabetiky prospěšnější než pravidelné menší porce

Bez správného stravování se zdravého životního stylu jen těžko docílí. Kdo chce navíc hubnout, hledá ideální složení svého jídelníčku, aby snáze uspěl. Všeobecně se radí jíst zdravě, pravidelně a raději více menších porcí než pořádat velké orgie, a to především když lidé trpí cukrovkou. Podle nejnovějších zjištění českých odborníků je ale pro tyto pacienty možné i další řešení.

Na pravidelném stravování, při kterém se člověk nepřejídá ani nehladoví, není rozhodně nic špatného, odborníci ho proto doporučují. Ještě více ale doporučují diabetikům dopřát si alespoň dvě vydatná jídla denně (snídani a oběd), přičemž samotný počet šesti jídel nemusí být dodržován.

Jak totiž dodávají, dvě energeticky vydatná jídla denně nejen pomáhají regulovat tělesnou hmotnost, ale zároveň i kontrolovat hladinu krevního cukru.

Čeští lékaři svá tvrzení dokládají i výsledky nedávno vyhodnocených testů. Při těch prý jasně vyplynulo, že lidé s cukrovkou konzumující vydatnou snídani a oběd v průměru shodili o více než kilogram více než ti, kteří sice jedli pravidelně šestkrát denně, ale striktně přitom kontrolovali velikost porcí.

S úsměvem tak odborníci potvrzují již dlouho známé přísloví – snídat jako král, obědvat jako princ (rádce) a večeřet jako chuďas, cituje i britský server Dailymail, který vedle dalších zahraničních médií publikoval výsledky zprávy českých odborníků.

Vydatně jíst a nehladovět
Studie se konkrétně zúčastnilo celkem 54 pacientů ve věku 30–70 let, u kterých byla diagnostikována cukrovka 2. typu. Ti byli rozděleni do dvou skupin, přičemž každá dostala určený přesný dietní režim, který obsahoval o 500 kalorií méně, než je doporučené denní množství.

Diety u obou skupin byly stejného složení, co se týče živin i kalorií. Jedna skupina však dostávala šest menších porcí po dobu 12 týdnů (tři měsíce), zatímco druhá měla možnost bohaté snídaně a oběda (a nedodržovala pravidlo šesti jídel denně). Poté se skupiny v dietních programech vyměnily a pokračovaly tak další tři měsíce.

Po tomto období lékaři měřili u pacientů různé hodnoty, včetně úbytku hmotnosti a také obsahu tuku na játrech. Při obou dietních programech jedinci shodili, ti, kteří si dopřávali vydatnou snídani a oběd, však o něco více než ti se šesti menšími porcemi denně (3,7 kg oproti 2,3 kilogramu), jak potvrdila i lékařka Hana Kahleová z Centra diabetologie IKEM v Praze.

Obsah tuku na játrech také poklesl u obou sledovaných skupin, u jedinců stravujících se vydatněji ale opět o něco více.

„V současné době se diskutuje, zda je zdravější jíst častěji menší jídla, nebo větší jídla s delšími časovými odstupy. Přestože se diabetikům doporučuje jíst častěji a zdůvodňuje se to lepší kontrolou glykémie, zde se podařilo prokázat, že toto opatření vedlo u diabetiků 2. typu k většímu váhovému úbytku i zlepšení citlivosti na inzulín a dalších metabolických ukazatelů spojených s diabetem,“ dodává předsedkyně České diabetologické společnosti prof. MUDr. Terezie Pelikánová, DrSc., která studii vedla.

Nadváha není jen estetický problém
Nadváha představuje celosvětově stále narůstající problém, a není rozhodně nepříjemná jen z estetického hlediska. Nese s sebou totiž i řadu zdravotních potíží – kardiovaskulární onemocnění, problémy kožní, ortopedické, v horším případě i selhávání orgánů nebo nádory, a samozřejmě také právě diabetes.

Podle zjištění trpí diabetem jen v České republice více než 800 tisíc lidí a noví pacienti stále přibývají. Nová léčebná strategie a výsledky českých vědců jsou výrazným posunem při léčbě diabetu. I tak je ale podle samotných aktérů průzkumu celou věc potřeba ještě dále zkoumat. Jedním ze sledovaných bodů by měly být například frekvence a přesné načasování jednotlivých jídel u diabetiků.

Zdroj: Novinky.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one