SRDEČNĚ VÁS ZVEME TENTO TÝDEN
12.-17. 12. 2017

Úterý 15.30 – Hodinka nad Biblí

Středa 16.00 – Kurz zdravého vaření

Čtvrtek 16.00 – Kurz zdravého vaření

Pátek 15.30 Hurikány, tornáda, tsunami napovídají – přednáška Bill Humeniuk, Kentucky, USA

Neděle 15.30 –Kurz zdravého vaření – Becky Humeniuk, Kentucky, USA
Doporučovaný denní příjem soli pro děti od čtyř do šesti let věku jsou tři gramy, od pěti do deseti let pět gramů a všech starších do šesti gramů. Čeští muži denně přijímají 14,5 gramu soli a ženy 10,4 gramu. To je podle člena výboru pediatrické společnosti profesora Jana Jandy trojnásobná spotřeba oproti doporučením Světové zdravotnické organizace (WHO).

Pokud rodiče sami hodně solí, nešetří se solí ani v dětské stravě. Sůl dodává jídlu chuť, dětem pak už méně osolené jídlo nechutná. Tělo si na sůl navykne a děti solení požadují. Navíc po slaném je žízeň, děti ji zahánějí sladkými nápoji. Vedle zvýšeného tlaku z přemíry soli tak jsou děti ohroženy i obezitou, řekl Janda.

Zvýšené hodnoty tlaku, tzv. prehypertenzi, má podle Jandy už řada náctiletých v Česku. Při nezměněném jídelníčku se mohou během pár let dopracovat k vysokému tlaku. Ten zvyšuje riziko mrtvice a infarktu, ale i řídnutí kostí, astmatu a v pozdějším věku i nádorů žaludku.

Pediatři se v ordinacích věnují osvětě, odborná společnost připravuje se Státním zdravotním ústavem (SZÚ) osvětové akce pro rodiče i děti. "My to děláme proto, že se prokázalo, že zvýšený příjem soli je spojen se zvýšeným tlakem. Asi polovina českých dospělých mužů a třetina dospělých žen má hypertenzi, které se také říká tichý zabiják," řekl Janda.

Důležité hlídat obsah soli
Rodiče sami podle profesora mohou ovlivnit příjem soli u dítěte jen ze zhruba 20 procent tím, že při vaření méně solí a na stůl nedávají slánku na dosolování. Asi 80 procent soli nosí v nákupech ze supermarketů a značné dávky jsou i v jídle z řetězců rychlého občerstvení.

"Pokud chtějí rodiče množství soli hlídat, znamená to při nákupu vybírat zboží a dívat se na etikety. WHO i EU nás tlačí do toho, aby na každém balení byl vedle obsahu kalorií a tuku i obsah soli," připomněl profesor. Akce na zvýšení povědomí o nebezpečí nadměrného solení by podle něj měly směřovat i na výrobce, ti prý ale většinou snižovat obsah soli nechtějí. Sůl konzervuje, zlepšuje chuť, a tak zvyšuje prodej.

Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu (SZÚ) doplnila, že pro školy se chystá interaktivní programy, kde si děti vyzkoušejí, jak zkusit nahradit sůl, a dozvědí se, jaké množství soli je doporučeno. "Ukazujeme jim třeba celoživotní spotřebu na čtyřech pytlích soli oproti doporučené, kterou tvoří jeden pytel, aby si to názorně představily," řekla. Děti dostanou i zdravé recepty, semafory jim označují vhodné a nevhodné potraviny.

Od září 2015 běží studie sledující obsah soli ve školních obědech. Z náhodně vybrané jídelny se odebere vzorek oběda, určí se množství soli a dalších látek. Projekt potrvá do konce roku 2016, pak bude vyhodnocen.

Zdroj: novinky.cz
Pití citrónové vody po ránu posiluje imunitu a obranyschopnost těla
Citróny obsahují spoustu vitamínů, mimo jiné také vitamín C, který je vhodný doplňovat zejména v období chřipkové sezóny. Mimo jiné malé žluté plody obsahují i všechny důležité vitamíny skupiny B, vápník, železo, draslík, hořčík či vlákninu. Důvodů, proč citrónovou vodou začínat každé ráno, je ale daleko víc.
Největší hodnotný podíl zabírá vitamín C, který je hlavním prvkem zlepšujícím imunitu lidského organismu. Ten je vhodný potravinami doplňovat zejména v období chřipkové sezóny.

Citrón při stresu
Hladina vitamínu C v lidském těle závisí mimo jiné na tom, zda je člověk ve stresu, nebo má jinak oslabený imunitní systém. Pití citrónové vody se doporučuje zejména při velké psychické a fyzické zátěži.

Vitamín C obsažený v tomto ovoci také podporuje produkci kolagenu v pleti, čímž udržuje pleť mladistvou a zářivou. Obsahuje antioxidanty, které chrání pokožku před zhoubným vlivem volných radikálů, UV zářením, nečistotami a toxiny.

Pozor na sklovinu
Pokud se rozhodnete do svého ranního rituálu zařadit pití šťávy z čerstvě vymačkaného citrónu, nikdy nevynechejte vodu. Citrónová šťáva sama o sobě totiž může naleptávat sklovinu zubů, proto ji vždy řeďte s vodou (nejlépe vlažnou) a ústa následně vypláchněte vodou.

Citrónová voda pomáhá ke správné funkci střev, urychluje trávení a také odchod odpadních látek z těla. Je skvělou prevencí proti zácpě či průjmu, má protizánětlivé účinky a vyrovnává pH v těle. Snižuje také nezdravou hladinu cholesterolu v krvi.

Pozitivní vliv na vnitřní orgány
Látky obsažené v citrónu se vstřebávají do krve a putují do jater, kde podporují jejich funkci a produkci enzymů.

Citrón je také zdrojem draslíku, který je nezbytný pro dobrou funkci nervové soustavy a udržování normálního krevního tlaku.

Krom toho mají látky obsažené v citrónu účinky antibakteriální a protirakovinné.

Zdroj: novinky.cz

GREENBAR - veganská jídelna na Ztracené ulici v Kroměříži

51cc29e1892380cadcbf0600.jpg
Týden od 11.-15- 12.2017
Verš týdne: "On musí růst a já se menšit. Kdo přichází shůry, je nade všechny; kdo je ze země, je pozemský a mluví pozemské věci. Ten, který přišel z nebe, je nade všechny. Svědčí o tom, co viděl a slyšel, ale jeho svědectví nikdo nepřijímá.“ Jan 3,30-32

PONDĚLÍ

Polévka: jáhlová BL

Bramborové placky, špenát BL

Fazole s kari, rýže BL

Ovesná kaše s jablky a ořechy BL, BC

Salát: míchaný s cibulí, ovocný

ÚTERÝ
Polévka: čočková BL

Kroupový Kuba, žampionová omáčka

Hlívový guláš, žitná placka nebo pohanka BL

Jáhly s datlovosezamovou polevou BL, BC

Salát: zelný s mrkví, ovocný

STŘEDA

Polévka: květáková BL

Zapečené zelné listy, rajská omáčka, rýže BL

Dušená mrkev, karbanátek, brambor BL

Šišky s mákem BL

Salát: řepa s křenem, ovocný

ČTVRTEK

Polévka: boršč BL

Rizoto BL

Pečení brambory s hokaido, česneková poleva BL

Rýžová nákyp, datlová poleva BL, BC

Salát: celerový s mrkví, ovocný

PÁTEK

Polévka: kapustová BL

Pečená zelenina, cizrna, rýže BL

Jáhly s brokolicí a tofu, brokolicová poleva BL

Salát: ledový



NABÍDKA HOTOVÝCH JÍDEL: denně od 11:30 do 14.30.
CENA STANDARTNÍHO MENU : 89,- Kč, dětské menu 74,-Kč
BL – bezlepkové jídlo
BC – jídlo bez cukru




www.greenbar.717.cz

Celozrnný chléb sušený na slunci

Obilí je nejdokonalejším zásobníkem živin a energetického potenciálu. Poměr výživných látek, které se v něm nachází, je ideální. Musí však být používáno v celistvém nerozděleném poměru - celozrnné.
V celém zrnu se nachází: Vitamin B1, B2, B6, vitamin E, vápník, kalium, hořčík, fosfor, železo, mangan, měď, niacin, bílkoviny, tuky, uhlohydráty a mnoho jiných. Navíc tak důležitá vláknina.

Obilí posiluje svaly a nervy. Nezanechává ve tkáni a krvi žádné hleny. Navíc představuje jedinečnou výživu mozku a nervů a je bohaté na enzymové vitamíny skupiny B.
Zvláště duchovně činí lidé by měli volit pšenici pro svou denní výživu. Duševně zaostalé děti v škole se po krátkém čase zotavily pravidelným užíváním obilí.

Celé zrno rovněž představuje výbornou zásobu v čase nouze. Při odborném uskladnění zůstává po dlouhé roky živé silně radiovitální - a tím zachovává svou plnou výživovou hodnotu.
Výmelem a oddělením obalu (otruby) od vnitřní hmoty (čistý uhlovodan) dochází k rozdělení celistvosti zrna a tím dochází k jeho znehodnocení a ochuzení o jeho biologicky nejcennější živiny.

Navíc čistý uhlovodan je nestravitelný bez přítomnosti vitaminu skupiny B a silně zakyseluje organismus i krev. Bílé pečivo a bílý chléb je naprosto znehodnocen nedostatkem minerálních solí nalézajících se právě i s vitaminy v otrubách. Dle nejnovějších výzkumů právě bílé pečivo a bílý chléb nesou hlavní vinu na překyselení organismu a krve, následkem čehož je například vápník po dlouhá léta odčerpáván z kostní tkáně, zubů i obratlů, což je hlavní příčinou vzniku osteoporózy, skoliózy i kornatění tepen, s nimiž se dnes můžeme tak často setkat. Překyselená krev a organismus podporuje vznik a tvorbu plísní a kvasinek.

Jelikož vysoká teplota je největším nepřítelem přírody, vyvarujeme se i při přípravě chleba vysoké teplotě.

Abychom docílili co nejmenší ztráty radiovitality, šrotujeme obilné zrno pouze minuty před přípravou. Celozrnnou mouku obohatíme trochou čerstvě mletého lněného semene.

Šrotujeme asi 600g pšenice a 50g lněného semene. K zadělání přidáme asi hrníček vody a malou lžičku mořské soli. Vše zapracujeme na tuhé těsto. Aby lépe vzešlo, můžeme si posloužit zkušeností pekařského umění:
V normálně zahřátém pokoji otevřeme okno, abychom vpustili do pokoje chladnější venkovní vzduch. Přitom těsto hněteme rychlými pohyby dovnitř. Takto nám vzejde při pokojové teplotě zahnětením vzduchu během 3 hodin. Mezitím nameleme dalších asi 50g pšenice na jemnější celozrnnou mouku. Těsto pak válíme na tomto jemném šrotu, aby se nelepilo, na asi 5mm tenké placky.

V létě poklademe placky k vysušení na sluncem vyhřátý, čistý teplý kámen. V poledne placky obrátíme. Takto sluneční energií vysušené těsto obsahuje vše, co organismus potřebuje.

V zimním období sušíme takovéto chlebové placky na ústředním topení nebo v troubě tím způsobem, že je pokládáme na drátěné pletivo, troubu necháme pootevřenou a dbáme na to, aby se chléb pouze dobře vysušil. Tvrdost tohoto chleba záleží na délce sušení. Čím je sušší, tím je trvanlivější. Takovýto plochý chleba se dobře láme, jestliže ho před vysušením narýhujeme jemně nožem.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one