SRDEČNĚ VÁS ZVEME TENTO TÝDEN
12.-17. 12. 2017

Úterý 15.30 – Hodinka nad Biblí

Středa 16.00 – Kurz zdravého vaření

Čtvrtek 16.00 – Kurz zdravého vaření

Pátek 15.30 Hurikány, tornáda, tsunami napovídají – přednáška Bill Humeniuk, Kentucky, USA

Neděle 15.30 –Kurz zdravého vaření – Becky Humeniuk, Kentucky, USA
Doporučovaný denní příjem soli pro děti od čtyř do šesti let věku jsou tři gramy, od pěti do deseti let pět gramů a všech starších do šesti gramů. Čeští muži denně přijímají 14,5 gramu soli a ženy 10,4 gramu. To je podle člena výboru pediatrické společnosti profesora Jana Jandy trojnásobná spotřeba oproti doporučením Světové zdravotnické organizace (WHO).

Pokud rodiče sami hodně solí, nešetří se solí ani v dětské stravě. Sůl dodává jídlu chuť, dětem pak už méně osolené jídlo nechutná. Tělo si na sůl navykne a děti solení požadují. Navíc po slaném je žízeň, děti ji zahánějí sladkými nápoji. Vedle zvýšeného tlaku z přemíry soli tak jsou děti ohroženy i obezitou, řekl Janda.

Zvýšené hodnoty tlaku, tzv. prehypertenzi, má podle Jandy už řada náctiletých v Česku. Při nezměněném jídelníčku se mohou během pár let dopracovat k vysokému tlaku. Ten zvyšuje riziko mrtvice a infarktu, ale i řídnutí kostí, astmatu a v pozdějším věku i nádorů žaludku.

Pediatři se v ordinacích věnují osvětě, odborná společnost připravuje se Státním zdravotním ústavem (SZÚ) osvětové akce pro rodiče i děti. "My to děláme proto, že se prokázalo, že zvýšený příjem soli je spojen se zvýšeným tlakem. Asi polovina českých dospělých mužů a třetina dospělých žen má hypertenzi, které se také říká tichý zabiják," řekl Janda.

Důležité hlídat obsah soli
Rodiče sami podle profesora mohou ovlivnit příjem soli u dítěte jen ze zhruba 20 procent tím, že při vaření méně solí a na stůl nedávají slánku na dosolování. Asi 80 procent soli nosí v nákupech ze supermarketů a značné dávky jsou i v jídle z řetězců rychlého občerstvení.

"Pokud chtějí rodiče množství soli hlídat, znamená to při nákupu vybírat zboží a dívat se na etikety. WHO i EU nás tlačí do toho, aby na každém balení byl vedle obsahu kalorií a tuku i obsah soli," připomněl profesor. Akce na zvýšení povědomí o nebezpečí nadměrného solení by podle něj měly směřovat i na výrobce, ti prý ale většinou snižovat obsah soli nechtějí. Sůl konzervuje, zlepšuje chuť, a tak zvyšuje prodej.

Marie Nejedlá ze Státního zdravotního ústavu (SZÚ) doplnila, že pro školy se chystá interaktivní programy, kde si děti vyzkoušejí, jak zkusit nahradit sůl, a dozvědí se, jaké množství soli je doporučeno. "Ukazujeme jim třeba celoživotní spotřebu na čtyřech pytlích soli oproti doporučené, kterou tvoří jeden pytel, aby si to názorně představily," řekla. Děti dostanou i zdravé recepty, semafory jim označují vhodné a nevhodné potraviny.

Od září 2015 běží studie sledující obsah soli ve školních obědech. Z náhodně vybrané jídelny se odebere vzorek oběda, určí se množství soli a dalších látek. Projekt potrvá do konce roku 2016, pak bude vyhodnocen.

Zdroj: novinky.cz
Pití citrónové vody po ránu posiluje imunitu a obranyschopnost těla
Citróny obsahují spoustu vitamínů, mimo jiné také vitamín C, který je vhodný doplňovat zejména v období chřipkové sezóny. Mimo jiné malé žluté plody obsahují i všechny důležité vitamíny skupiny B, vápník, železo, draslík, hořčík či vlákninu. Důvodů, proč citrónovou vodou začínat každé ráno, je ale daleko víc.
Největší hodnotný podíl zabírá vitamín C, který je hlavním prvkem zlepšujícím imunitu lidského organismu. Ten je vhodný potravinami doplňovat zejména v období chřipkové sezóny.

Citrón při stresu
Hladina vitamínu C v lidském těle závisí mimo jiné na tom, zda je člověk ve stresu, nebo má jinak oslabený imunitní systém. Pití citrónové vody se doporučuje zejména při velké psychické a fyzické zátěži.

Vitamín C obsažený v tomto ovoci také podporuje produkci kolagenu v pleti, čímž udržuje pleť mladistvou a zářivou. Obsahuje antioxidanty, které chrání pokožku před zhoubným vlivem volných radikálů, UV zářením, nečistotami a toxiny.

Pozor na sklovinu
Pokud se rozhodnete do svého ranního rituálu zařadit pití šťávy z čerstvě vymačkaného citrónu, nikdy nevynechejte vodu. Citrónová šťáva sama o sobě totiž může naleptávat sklovinu zubů, proto ji vždy řeďte s vodou (nejlépe vlažnou) a ústa následně vypláchněte vodou.

Citrónová voda pomáhá ke správné funkci střev, urychluje trávení a také odchod odpadních látek z těla. Je skvělou prevencí proti zácpě či průjmu, má protizánětlivé účinky a vyrovnává pH v těle. Snižuje také nezdravou hladinu cholesterolu v krvi.

Pozitivní vliv na vnitřní orgány
Látky obsažené v citrónu se vstřebávají do krve a putují do jater, kde podporují jejich funkci a produkci enzymů.

Citrón je také zdrojem draslíku, který je nezbytný pro dobrou funkci nervové soustavy a udržování normálního krevního tlaku.

Krom toho mají látky obsažené v citrónu účinky antibakteriální a protirakovinné.

Zdroj: novinky.cz

GREENBAR - veganská jídelna na Ztracené ulici v Kroměříži

51cc29e1892380cadcbf0600.jpg
Týden od 11.-15- 12.2017
Verš týdne: "On musí růst a já se menšit. Kdo přichází shůry, je nade všechny; kdo je ze země, je pozemský a mluví pozemské věci. Ten, který přišel z nebe, je nade všechny. Svědčí o tom, co viděl a slyšel, ale jeho svědectví nikdo nepřijímá.“ Jan 3,30-32

PONDĚLÍ

Polévka: jáhlová BL

Bramborové placky, špenát BL

Fazole s kari, rýže BL

Ovesná kaše s jablky a ořechy BL, BC

Salát: míchaný s cibulí, ovocný

ÚTERÝ
Polévka: čočková BL

Kroupový Kuba, žampionová omáčka

Hlívový guláš, žitná placka nebo pohanka BL

Jáhly s datlovosezamovou polevou BL, BC

Salát: zelný s mrkví, ovocný

STŘEDA

Polévka: květáková BL

Zapečené zelné listy, rajská omáčka, rýže BL

Dušená mrkev, karbanátek, brambor BL

Šišky s mákem BL

Salát: řepa s křenem, ovocný

ČTVRTEK

Polévka: boršč BL

Rizoto BL

Pečení brambory s hokaido, česneková poleva BL

Rýžová nákyp, datlová poleva BL, BC

Salát: celerový s mrkví, ovocný

PÁTEK

Polévka: kapustová BL

Pečená zelenina, cizrna, rýže BL

Jáhly s brokolicí a tofu, brokolicová poleva BL

Salát: ledový



NABÍDKA HOTOVÝCH JÍDEL: denně od 11:30 do 14.30.
CENA STANDARTNÍHO MENU : 89,- Kč, dětské menu 74,-Kč
BL – bezlepkové jídlo
BC – jídlo bez cukru




www.greenbar.717.cz

Borelióza, deprese, posílení nervů

Od bolesti pomáhá teplo při borelióze – horké koupele.
Výživná strava složená z ovoce, zeleniny, celozrných obilovin, ořechů a luštěnin. Vyhýbej se rafinovaným potravinám a potravinám typu „rychlé občerstvení“, masu, saturovaným (nasyceným) tukům. Zjisti, jestli nemáš alergii na některé jídlo a vyřaď ho. Nepoužívej kafein, cukr, tabák a alkohol.
Pravidelná a výživná jídla, pomalu kousat a nepřejídat se.
Důležité je mít stravu s komplexními uhlohydráty – nepoužívat bílou mouku, bílé těstoviny, bílou rýži atd. Jezení komplexních uhlohydrátů zvyšuje přijímané množství aminokyseliny tryptofanu. Toho pak zvyšuje množství serotoninu vyráběného mozkem, který zklidňuje a uvolňuje. Naopak jídlo s vysokým obsahem bílkovin podporuje tvorbu dopaminu a norepinephrinu, což zvyšuje pohotovost (ostražitost).
Zvyš příjem potravin bohatých na vlákninu.
Vyhýbej se povzbuzujícím a dráždivým potravinám.
Ber doplňky s vysokým účinkem: vitamin B komplex (50mg 2krát denně) – pangamin je dobrý přirozený zdroj komplexu vitaminů B, vit. C (500-1000mg 3krát denně) s bioflavonoidy, vit.E (400-800IU), lněný olej lisovaný za studena (2 pol. lž. denně), vápník a mořské řasy kvůli stopovým prvkům.
Sušené lahůdkové droždí (tebi), pšeničné klíčky (nebo olej z pšeničných klíčků) a lecitin jsou dobré na posílení nervů taky.
Důležitá je dostatečná hladina vitaminu B12 v těle (podává se v injekcích nebo orálně v tabletách).
Vit. A – nejlépe ve formě betakarotenu - v mrkvové šťávě a v syrovém žlutém a zeleném ovoci a zelenině.
Minerály: hořčík (200mg 2-3krát denně), zinek (30mg denně), jód.
Kyselina listová (5mg denně) – mnozí lidé s depresemi mají nedostatek kyseliny listové.
Niacinamide (2000 mg denně) - jeden druh vit.B3 a vit.B6 (20mg 2krát denně) pomáhájí snižovat depresi.
Gingko biloba posiluje mozek a paměť.
Některé potaviny mají tendenci blokovat tlusté střevo. To úzce souvisí s funkcí mozku – způsobuje psychické problémy. Jsou to: bílá mouka, cukr, vajíčka, maso, arašídy a mléčné výrobky.
Pravidelné cvičení venku. Dvakrát denně si udělej dechové cvičení (hluboké dýchání) venku.
Zvyš příjem vody. (pij asi 50ml vody/1 kg váhy těla denně)
Terapie s chladnou a studenou vodou posilují nervy.
Pozor! Některé léky způsobují deprese.
Pozor! Antidepresiva způsobují fyzickou i psychickou škodu na zdraví.
Kortikosteroidy, obzvláště steroidy, mohou způsobovat vážnou depresi.
Jdi včas do postele a měj pravidelný denní režim.
Vyvážený program - s dostatkem odpočinku i pohybu - úžasně pomáhá obnovovat tělo, pokud jde spolu s tím výživná strava.
Sluneční svit je dobrý proti depresi.
Neměj nadváhu.
DĚLEJ NĚCO AKTIVNÍHO! ZAPOMEŇ NA SEBE A NAJDI RADOST A ŠTĚSTÍ V CÍLENÉ AKTIVITĚ. DĚLEJ NĚCO UŽITEČNÉHO, CO POMŮŽE DRUHÝM. Může to být umývání nádobí nebo návštěva někoho nemocného.
Vyříkej všechno ze sebe ven. Možná zjistíš, že mnohé z tvých problémů nejsou skutečně moc velké.
Zaplakej si. Pláč uvolňuje napětí a obavy.
Respektuj druhé a buď k nim laskavý. Když budeš dělat druhé nešťastnými, budeš sám nešťastný. Když budeš k druhým laskavý, budeš se sám cítit lépe.

Povzbuzení: Pokud skrze odevzdání se a modlitbu jsi v Kristu, když přijdou zkoušky, Boží síla přijde s nimi. Dostaneš přesně to, co je nejlepší v tomto čase. Izaiáš 63:9
Pokud chceš mít široké chápání a šlechetné myšlenky a cíle, vyber si společnost, která posílí správné zásady. Nechť každá myšlenka a záměr každého skutku slouží k tomu, abys mohl mít budoucí život s večným štěstím, které přinese. Žalm 103:11
Byli jsme koupeni drahou krví Krista, toho Beránka bez poskvrny. Jaká cena za nás byla zaplacena! Nyní Tě Kristus zve, abys přišel a přijal spasení, které jen On může dát ve Tvém životě. On Tě může posílit, abys byl poslušný všemu, o co Tě žádá.
Dr. Anna G. Slepenčjuk doporučuje:
1. Dodržuj přísně 8 zákonů zdraví. (Výživa, cvičení, aplikace vody, slunce, střídmost, čerstvý vzduch, odpočinek a důvěra v Boha)
2. Dobrý odpočinek v noci je obzvláště důležitý. Měla bys spát 7 - 8h každou noc a taky několikrát přes den.
3. Nedívej se na televizi, nebuď dlouhé hodiny před počítačem a vyhni se jinému psychickému stresu.
4. Používej byliky:

Protizánětlivé byliny: (můžeš si vybrat 2-3 z následujících a použít 1 pol. lž. na 300 ml vroucí vody – zalít, nechat louhovat a pít): heřmánek, měsíček, oman pravý, puškvorec obecný, lékořice (2 čaj.lž.)
Zklidňující byliny: máta (1,5 pol. lž.), chmel (1 čaj. lž.), meduňka (1 pol. lž.), srdečník obecný (2 čaj. lž.) - ze 2 z těchto bylin udělej čaj v 300ml vroucí vody.
Můžeš si udělat každý den zvlášť protizánětlivý čaj a zklidňující čaj a pít je 3krát denně: 30 min před nebo 2h po jídle.
Neuroborelióza je velice vážná infekce mozku, která může mít vážné důsledky. Proto nemůžeme vyloučit používání antibiotik. Ohledně tohoto musí rozhodnout lékař.

S Boží pomocí máme používat všechny léčebné prostředky, které nám dává.
Nechť Vám Bůh požehná novými zkušenostmi s Ním!
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one